Rätt till egenskapat designmaterial utan avtal

Hej!

Jag har på min fritid och utan ersättning hjälpt ett företag med designarbete, grafisk formgivning och webbdesign av hemsida och webbshop.

Nu kommer vi inte överens längre och jag känner att jag inte vill att företaget använder sig av det jag har skapat åt dom i fortsättningen.

Min fråga är då: kan jag som upphovsman till design av trycksaker och hemsida/webbshop ta tillbaka (tex plocka ner hemsidan) det som jag har skapat digitalt?

Jag har inte varit anställd av företaget och har inte heller något avtal med företaget. Äger jag rätten att göra vad jag vill med det jag har skapat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Immaterialrättsliga bedömningar blir ibland mer invecklade än vad som egentligen behövs. Jag kommer därför gå igenom rättsläget övergripande och sen föreslå vad du kan göra.

Dina rättigheter

Precis som du påpekar har du rätt till det material du har framställt, alltså designen, formgivningen och webbdesignen. Rättigheterna får du genom lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, ofta kallad upphovsrättslagen eller URL, 1 §. Rättigheterna kan överlåtas genom URL 27 §. Om du varken har varit anställd med speciella anställningsvillkor eller avtalat något med företaget äger du fortfarande rättigheterna. Deras användning kallas att de gör intrång i din rättighet.

Om du driver hemsidan

Om du driver hemsidan har du all rätt att ta ner den om det inte finns ett avtal som säger något annat. Vill de att du ska tvingas ha den uppe eller få rätt till koden måste de vinna i domstol, vilket de inte kommer att göra.

Om de driver hemsidan

Om de driver hemsidan blir det lite krångligare. I så fall måste du, om de inte går med på att ta ner den frivilligt, stämma dem. Du kan då få ersättning enligt URL 54 § och de kan tvingas ta ner den enligt URL 55 §. De kan också åläggas straffrättsligt ansvar enligt URL 53 §.

Trycksakerna

Om de använder trycksaker du har designat i sin verksamhet måste du, om de inte går med på att sluta frivilligt, stämma dem. Samma gäller här som vid användandet på hemsidan. Du kan då få ersättning enligt URL 54 § och de kan tvingas ta ner den enligt URL 55 §. De kan också åläggas straffrättsligt ansvar enligt URL 53 §.

Sammanfattning

Företaget har ingen rätt att använda det du skapat. Du har rätt till ersättning för att de använder den mot ditt tillstånd. Beroende på vem som kontrollerar vad ser dina handlingsalternativ lite olika ut.

Vad du kan göra

Om du driver sidan är det enklaste att ta ner den. Om de driver den, och angående trycksakerna, föreslår jag att du kontaktar oss på info@lawline.se för kontakt med en jurist som kan hjälpa dig att informera företaget om deras skyldighet att upphöra med intrånget, eller ta saken till domstol.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vidar WicklundRådgivare