FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/11/2021

Rätt till ersättning för utebliven tvättmaskin och torktumlare efter köp av bostadsrätt?

Har köpt en bostadsrätt, i prospektet står det att badrummet är utrustat med en kombinerad tvättmaskin och torktumlare, nu visar det sig att säljaren tagit med sig denna maskin, badrummet saknar tvättmaskin/torktumlare, Vad har jag för rätt till ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum

Köp av fastigheter regleras i Jordabalken (JB), men här rör det sig om en bostadsrätt. En bostadsrätt är inte fast egendom och regleras således inte av jordabalken (se 1 kap 1§ och kap 2 JB). En bostadsrätt är istället lös egendom. Lös egendom är negativt definierat vilket innebär att all egendom som inte är fast egendom är lös egendom. Eftersom att bostadsrätter är att betrakta som lös egendom så är istället köplagen tillämplig (1 § KöpL). Jag kommer således att utreda frågan med stöd av köplagen (KöpL). Lagen hittar du här.

Jag kommer först att utreda om köpet av bostadsrätten kan anses felaktig enligt köplagens mening för att därefter beröra eventuella påföljder som kan bli aktuella.

Vad ingår i ett köp av en bostadsrätt?

Bostadsrätten ska stämma överens med vad som följer av avtalet (17§ KöpL). Det framgår att det står i prospektet att badrummet ska vara utrustat med en kombinerad tvättmaskin och torktumlare. Detta innebär att du och säljaren avtalat om att bostadsrätten ska innehålla detta. När säljaren då tar med sig tvättmaskinen och torktumlaren så innehåller inte längre bostadsrätten det som ni avtalat om. Därmed ska bostadsrätten anses felaktig enligt köplagens regler. Detta medför rent rättsligt att du som köpare kan ha rätt att kräva påföljder av säljaren, vilka vi kommer utreda strax nedan.

Undersökning och reklamation

Innan vi kan beröra frågan om påföljder behöver vi behandla frågan om undersökning och reklamation. När du har fått tillträde till bostadsrätten ska du så snart som omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed (31§ KöpL). God affärssed kan förstås som ett uttryck för vad en säljare och köpare bör förvänta sig av varandra vid ett köp. Denna regel hänger samman med reklamationsbestämmelsen som vi nu kommer att gå igenom.

För att ha rätt till att kräva påföljder för den felaktiga bostadsrätten måste du ha reklamerat i tid (32§ KöpL). Reklamationen ska ha kommit in i skälig tid från det att du märkt eller borde märkt avsaknaden av tvättmaskin och torktumlare. Att du som köpare hör av dig till säljaren och påtalar att tvättmaskin och torktumlare saknas och att du vill att säljaren ska hållas ansvarig för det räcker för att du ska anses ha gjort en reklamation. Det framgår dessvärre inte om du hört av dig till säljaren eller inte, så det är inget som jag kan bedöma. Jag råder dig därför att, om du inte redan gjort det, höra av dig så snart som möjligt till säljaren.

Påföljder

Om en giltig reklamation gjorts har man som köpare rätt att kräva åtgärder från säljaren. I första hand ska säljaren få möjlighet att åtgärda felet (34§ KöpL). Det faktum att säljaren tagit med sig torktumlare och tvättmaskin efter köpet skulle kunna peka på att möjligheten finns för hen att helt enkelt sätta tillbaka maskinerna. Om säljaren av förmodan inte skulle göra detta eller att det tar lång tid för säljaren att agera så kan du som köpare istället ha rätt till prisavdrag (37§ KöpL). Prisavdraget bör i sådana fall fastställas utifrån maskinernas värde (38§ KöpL).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare