Rätt till hus som stod på fars hustru?

Min far var omgifta, hon har inga barn. Huset de bodde i i 20 år står på henne. Har min bror och jag "rätt" till del av det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Under vissa omständigheter kan ni ha rätt till del av huset. Är situationen så att er far eller hans fru har dött så ska en bodelning ske, precis som vid en skilsmässa (ÄktB 1:5 och 9:1). Förutsatt att huset inte är enskild egendom ska dess värde ingå i bodelningen och därmed delas lika mellan er far och hans fru (ÄktB 10:1 och 11:2). Det betyder inte nödvändigtvis att er far kommer få huset utan den som bäst behöver huset ska få det - är någon död så blir det nästan per automatik den andra (ÄktB 11:8).

Efter bodelningen ska arvskifte ske efter den som dött. Är det er far som dött kommer ni ärva honom (ÄB 3:1 och 2:1). Ni har isåfall rätt till huset ifall han fick det i bodelningen. Är det istället hans hustru som dött så kommer han ärva henne (ÄB 3:1). Ni har då inte rätt till huset utan det blir han som har det, oavsett vem som fick det i bodelningen.

Det finns undantag och specialfall men eftersom jag inte har den nödvändiga informationen går jag inte in på dessa. Jag hoppas du fått svar på din fråga, självklart är du välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare