Rätt till ledighet för utbildning?

https://lagen.nu/1974:981#P1S1Hej!

Jag blev nekad tjänstledigt för en utbildning som skulle pågå under 6 månader.

Jag ansökte ca 4 månader innan skolstart och fick förklaringen att det var pga att mina studier inte hade något med mitt dåvarande arbete att göra, enligt chefen. Vad jag har förstått ska det inte spela någon roll vilken utbildning man går, att man har rätt till tjänstledighet enligt;

3 § Rätt till ledighet tillkommer arbetstagare som vid ledighetens början har varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren.

Detta har jag kommit på i efterhand - efter jag har sagt upp mig för att kunna studera. Om min chef hade följt studieledighetslagen och gett mig tjänstledigt så hade jag haft rätt att gå tillbaka till arbetet nu. Uppsägningen skedde för 8 månader sedan och jag gjorde sista dagen som tillsvidareanställd för 5 månader sedan.

Jag undrar nu om jag har någon laglig rätt att få tillbaka min fasta tjänst pga att de har gjort fel eller om det har gått för lång tid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt om att lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning gäller i ditt fall. Lagen är enligt 2 § tvingande till sitt innehåll. Du verkar vara väl insatt i vilken arbetstid som krävs för att ledighet för utbildning ska beviljas varvid jag inte behöver gå in på de reglerna. Slutligen har du också rätt i att det inte spelar någon roll vilken utbildning ledigheten avser, så länge utbildningen har en kursplan så är den av ett sådant slag att ledighet ska beviljas.

En arbetsgivare har rätt att skuta upp ledigheten och det ska i så fall meddelas den sökande omedelbart, 4 §. Jag tolkar uppgifterna i din fråga som att din arbetsgivare inte heller gav förslag om det. Hade din arbetsgivare sagt upp dig av skälet att du ansökte om ledighet för studier så hade lagen (1982:80) om anställningsskydd blivit tillämplig och uppsägningen hade förklarats ogiltig.

Nu till bedömningen i ditt fall. Du har sagt upp dig till följd av att du inte beviljades ledighet för studier. Din anställning upphörde att gälla efter avtalad eller lagenlig uppsägningstid. Tyvärr måste jag meddela dig att en frivillig uppsägning i efterhand inte kan klandras av arbetstagaren och du kan därmed inte återfå ditt jobb. Tyvärr har du inte heller rätt till ersättning för den skada du lidit pga av arbetsgivarens åsidosättande av sina förpliktelser då det gått mer än 4 månader sedan skadan inträffade (jfr 13-14 §§).

Arbetsrätt är ett snårigt ämne och arbetstagare hamnar inte sällan i felaktiga situationer pga av att man inte har koll på sina rättigheter och arbetsgivarens skyldigheter. Jag beklagar din uppkomna situation. Vad du kan göra är att kontakta din f.d arbetsgivare och påvisa att dennes beslut var felaktigt och stred mot lag. Ni två har all rätt att avtala om en ekonomisk överenskommelse. Det finns alltså inget lagstöd du kan luta dig mot vad gäller ditt skadeståndsanspråk och du kommer därmed inte heller kunna dra fallet till domstol men ett avtal mellan två parter är giltigt och en sådan möjlighet finns alltid om din f.d arbetsgivare vill gå med på ett sådant avtal.

Om en liknande situation uppstår igen ska du ha kännedom om att
1. Du har rätt till ledighet för utbildning och att det inte spelar någon roll vilken utbildning du ansökt till så länge den har en kursplan.
2. Arbetsgivaren kan skuta upp din ledighet men har denna uppskjutning varat mer än 2 år har du rätt till domstolsprövning.
3. Om arbetsgivaren förbiser sina förpliktelser och inte ger dig ledigt för studier så har du rätt till ersättning. Du måste meddela din arbetsgivare om ditt skadeståndsanspråk inom 4 månader från det att skadan inträffade.
4. Kontakta alltid ditt fack eller annan juridisk vägledning om du får en känsla av att ett beslut inte gått rätt till.

Jag hoppas att mitt svar var till din hjälp.

Varma hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare