Rätt till ledighet på deltid från arbete i samband med studier

Hej.

Jag är anställd och har en anställning på 8h/vecka. Detta innebär att man jobbar en helg varannan vecka och 1-2 kvällar per vecka. Jag vill även tillägga att jag har varit anställd hos min arbetsgivare i snart 3 år och är fast anställd. Nu till hösten så har jag blivit antagen till Tandläkarprogrammet i Stockholm och har precis börjat plugga. Eftersom min utbildning är krävande tänkte jag att jag ska ta studieledighet från jobbet för mina kvällar en tid framåt tills mina studier lugnar ner sig. Det är här problemet börjar. Min arbetsgivare säger att jag inte har rätt till den typen av ledighet utan måste antingen ta studieledighet 100% eller bara dom kvällar som krockar med mina föreläsningar. Jag har dock för mig att man har rätt till den studieledighet man behöver. Med detta menar jag dygnsvila, pluggtid etc för att klara mina studier under vardagar. Hur är lagen? Vad är mina rättigheter? Och vad tycker ni att jag ska göra? Dom insisterar och säger att studieledighet ges utifrån verksamhetens behov och just nu har dom inte den möjligheten att ge mig den studieledighet jag begär.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om ledighet för studier finns i studieledighetslagen. I 3 § studieledighetslagen har arbetstagaren rätt till tjänstledighet för studier om man varit anställt hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren. Då du varit anställd i tre år omfattas du alltså av rätten till tjänstledighet för studier.

Hur mycket får du vara ledig?

Enligt 1 § studieledighetslagen har den anställde rätt till den ledighet som han/hon behöver för att fullfölja sina studier. Det innebär alltså att arbetstagaren kan välja hur mycket ledighet som behövs. Arbetstagaren kan dock inte välja själv när han/hon ska jobba, utan detta får beslutas i samförstånd mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Sammanfattningsvis

Du har rätt till sådan tjänstledighet som dina studier kräver. Du har dock inte rätt att bestämma vilka tider du ska få jobba.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare