Rätt till lön under uppsägningstiden

Har en provanställning och uppsägningstiden är 10 dagar åt båda håll. Tänker säga upp mej, ska arbetsgivaren betala ut hela min månadslön om jag säger upp mej enl avtal eller tidigare.

Skulle jag ev få gå på dagen, får jag hela min månads lön i alla fall?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en arbetstagare säger upp en provanställning för vilken det avtalats en uppsägningstid har arbetstagaren under denna uppsägningstid rätt till samma anställningsvillkor som innan uppsägningen (jfr 6 § LAS).

Det betyder alltså att din uppsägning i sig inte förändrar de rättigheter (eller för den delen skyldigheter) du har som provanställd. Du har alltså rätt till arbete och lön i samma utsträckning som innan uppsägningen. Mer konkret innebär det att skulle du ha arbetat samtliga tio dagar i normalfallet har du alltså rätt till att arbeta i dessa tio dagar och därmed få lön för utfört arbete i dessa tio dagar.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare