FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/05/2018

Rätt till lön under utbildningstid?

Hej!

Jag börjar ett nytt jobb den 1 Juni. Arbetsgivaren vill att jag går en kurs på två-tre veckor (heltid 8-17) innan jag börjar själva jobbet. Har jag rätt till lön under den utbildningstiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det ingen lagstadgad minimilön. Detta innebär att det är upp till dig och din arbetsgivare att komma överens om vad som ska gälla just för dig. Så länge det inte finns ett avtal eller någon överenskommelse som ger dig rätt till lön under denna tid har du heller någon lagstadgad rätt till lön under själva utbildningstiden.

Hoppas svaret varit till din hjälp annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare