Rätt till lön vid uppsägning?

Min arbetsgivare vill inte betala ut min lön för att jag har sålt upp mig min sista arbets dag är 31 mars

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din arbetsgivare har rätt att inte betala ut lön efter att du har sagt upp dig.

Den lag som är tillämpbar i ditt fall är lagen om anställningsskydd (LAS). Om det finns ett kollektivavtal så kan det dock innebära att annat gäller i vissa situationer.

Vanligtvis är uppsägningstiden 1–3 månader, beroende på hur länge du har arbetat på arbetsplatsen och på vilken typ av anställning du har. Har din arbetsplats inget kollektivavtal har du rätt till minst 1 månadsuppsägningstid (11 § LAS).

Under uppsägningstiden är du skyldig att arbeta som vanligt men du har också rätt till samma anställningsvillkor och lön (12 § LAS).

Sammanfattningsvis har du alltså enligt lag rätt till lön för den tid du har arbetat trots att det är under uppsägningstiden. Din arbetsgivare kan alltså inte välja att inte betala ut din lön för att du har sagt upp dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare