FrågaARBETSRÄTTRast 20/02/2016

Rätt till rast enligt lag och eu-direktiv

Hej!

Jag arbetar som extraanställd i biljettkassan på en teater. Min chef har informerat mig om att biljettluckans medarbetare faller inom samma kategori som resten av foajén, vilket är Restaurang (vilket är därför t.ex. OB:n är väldigt låg).

Igår fick jag besked av chefen att jag skulle se till att ta med matlåda till biljettluckan, eftersom jag inte skulle kunna gå ifrån för att äta lunch. Det har aldrig varit så förut för mig personligen, men jag har flera kollegor som inte haft lunchrast på länge. Dock har jag fått intrycket av att det är något de själva vill, (då de tjänar in en extra halvtimmes lön på det) och inte något som chefen bestämt.

Men för mig är det viktigt att faktiskt kunna ha en rast. Idag har jag jobbat 11.30-20.00 och jag åt min lunch i kassan.

Jag har ju hört om femtimmarsregeln, men jag undrar hur giltig den är i restaurangbranschen? Och det faktum att jag ändå "fick" äta, påverkar det? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om hur mycket en arbetstagare får arbeta utan rast regleras i arbetstidslagen. Arbetstidslagen gäller enligt 1 § arbetstidslagen varje verksamhet där arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning. Arbetstidslagen är alltså även tillämplig på arbete inom restaurangbranschen.

Enligt 15 § arbetstidslagen framgår det att en arbetstagare inte får arbeta mer än fem timmar i följd. Arbetet ska alltså förläggas så att arbetstagaren inte utför arbete mer än fem timmar i följd.

Dock framgår det enligt 3 § att man får göra undantag ifrån 15 § genom ett kollektivavtal. Ett sådant kollektivavtal måste dock överensstämma med det som föreskrivs i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/88/EG. Där framgår det i artikel 4 att medlemsstaterna i EU ska vidta åtgärder som är nödvändiga för att se till att arbetstagarna får en rast om arbetsdagen är mer än sex timmar. Dock framgår det av artikel 18 att man även får göra undantag från detta men då måste arbetstagaren få kompensationsledighet eller lämpligt skydd.

Jag föreslår därför att du frågar din arbetsgivare om denne har något kollektivavtal och i så fall vad som framgår av det. Om det inte finns något kollektivavtal ska du ha rätt till rast om du arbetar mer än fem timmar enligt arbetstidslagen. Men oavsett om det finns ett kollektivavtal eller inte så bör du få rast om du arbetar mer än sex timmar enligt EU-direktivet.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare