FrågaARBETSRÄTTRast 13/07/2020

Rätt till rast vid 7 timmars arbete

Hej! Jag jobbar just nu som 17 åring på ett cafe under sommarperioden. Jag har insett att vi har skumma regler kring våra scheman osv. Hur det ligger till: Jobbar runt 7 timmar I sträck utan rast enbart små pauser på 5 min. Är detta något arbetsgivaren får göra eller inte? Arbetsplatsen har inte en kollektivavtal

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i arbetstidslagen (ATL).

Rätt till minst en rast

Rasternas antal, länd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. Enligt arbetstidslagen ska raster förläggas så att arbetstagaren inte jobbar längre än fem timmar i sträck (15 § ATL). En rast ska vara minst tio minuter. Har man bara en rast under en arbetsdag ska denna vara minst 30-45 minuter. Har man två raster under arbetsdagen bör den ena vara minst 15 minuter och den andra minst 30 minuter. Under rasten är man inte skyldig att vara på arbetsplatsen.

De kortare pauser som du beskriver är alltså inte tillräckliga för att ses som raster. Utöver dessa pauser har du alltså rätt till en längre rast då du inte behöver befinna dig på din arbetsplats.

Detta gäller oavsett om det inte finns något kollektivavtal.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare