FrågaARBETSRÄTTRast 29/06/2018

Rätt till rast vid arbete

1982:673 15 § Arbetstids lagen, om jag jobbar 5.5 timmar i sträck med en halvtimmes pauser inplanerade (betalda), men bara 5 timmar mot kund, har man rätt till lunch/rast då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt antar jag att du totalt arbetar 5,5 timmar, men endast mot kunder 5 timmar av den totala arbetstiden. Enligt 15 § 3 stycket arbetstidslagen har du rätt till rast om du arbetar längre än 5 timmar i sträck, oavsett hur stor del av den totala tiden riktar sig mot kunder eller ej. Skulle du däremot totalt endast arbeta 5 timmar i sträck föreligger ingen obligatorisk rast enligt lagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare