Rätt till sänkning av hyra på grund av brist på varmvatten

Jag flyttade in i en ny lägenhet för några månader sedan, jag spenderade ca 10 års köpoäng för att få den så att flytta är inte ett alternativ. För några dagar sedan så pajade varmvattenberedaren, och en ny installerades. Den nya är på 55 liter och då vi är två personer så räcker det knappt till en dusch, än mindre två, och faktorerar man då in disk och liknande så är det lätt att se att varmvattnet tar slut i princip hela tiden. Kan vi lagligt sett driva en fråga om sänkning av hyran ifall de inte går med på att byta ut den till en större variant?

Mvh, kall person

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyresvärden ska hålla lägenheten i fullt brukbart skick

Hyresvärden har enligt lag en skyldighet att tillhandahålla lägenheten i ett "sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet" (12 kap. 9 § jordabalken och 12 kap. 15 § jordabalken).

Det är naturligtvis en bedömningsfråga att avgöra om lägenheten är i brukbart skick, men mycket talar för att om en hyresvärd inte kan tillhandahålla så mycket varmvatten som är nödvändigt för personerna i lägenheten rimligen ska kunna tillgodose grundläggande behov som dusch och diskning, lever hyresvärden inte upp till sin skyldighet att hålla lägenheten i brukbart skick.

Om lägenheten inte är i fullt brukbart skick har hyresgästen rätt till sänkning av hyran

Det är svårt att säga med säkerhet hur mycket varmvatten hyresvärden måste tillhandahålla och om ni skulle ha rätt till en sänkning av hyran. Men det finns i vart fall inget hinder i sig mot att en brist på varmvatten skulle kunna utgöra grund för sänkning av hyran, och som jämförelse är brukligt att en total avsaknad av varmvatten leder till ungefär 20 procents sänkning av hyran.

Om lägenheten är i bristfälligt skick, har hyresgästen en rad rättigheter. Bland har hyresgästen rätt att själv avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad eller rätt till nedsättning av hyran (12 kap. 11 § jordabalken och 12 kap. 16 § jordabalken).

Mitt råd är att du, om du inte redan har gjort det, kontaktar hyresvärden och ber denne att byta ut varmvattenberedaren mot en större, eller att du annars förhandlar med hyresvärden om en sänkning av hyran. Annars har du möjlighet att föra talan i domstol om det.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare