Rätt till sänkt hyra för uteblivet varmvatten

Hej,jag bor i en studentlägenhet och mina grannar och jag har varit utan varmvatten i snart 2 veckor.Vi har felanmält och till och med kontaktat jouren men de har ej svarat eller gjort något åt det än.Har vi rätt till att få en nedsänkt hyra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga rör en hyresrätt blir 12 kap. jordabalken (JB) aktuell, som också brukar kallas hyreslagen.

Du har rätt till sänkt hyra
Huvudregeln är att hyresvärden är skyldig att hålla lägenheten i ett fullt brukbart skick under hyrestiden (12 kap. 15 § och 9 § JB). I en bostadslägenhets lägsta godtagbara standard ingår det att den är försedd med kontinuerlig tillgång till varmt vatten (12 kap. 18 a § sjätte stycket andra punkten JB). Att du har varit utan varmvatten i två veckors tid får alltså ses som att det föreligger en brist i lägenheten. För den tid din lägenhet är i bristfälligt skick har du rätt till skälig nedsättning av hyran (12 kap. 11 § och 16 § JB). Detta eftersom utgångspunkten är att du som hyresgäst inte ska behöva fullgöra din del av avtalet om inte hyresvärden fullgör sin del. Eftersom att du har varit utan varmvatten i två veckor utan att hyresvärden har gjort något åt det har du alltså rätt till sänkt hyra. Tiden börjar löpa från den dagen du anmälde bristen till hyresvärden fram tills att bristen har åtgärdats.

Vart du kan vända dig
I första hand är det hyresvärden man ska vända sig till för att få felet avhjälpt. Du skriver att du har felanmält och kontaktat jouren utan att få svar. Det är bra att ni är flera som har hört av er. Förhoppningsvis får du svar så snart som möjligt och får bristen åtgärdad. Då kan du också ta upp kravet på hyressänkning för tiden som bristen förelåg. Skulle felet mot förmodan inte åtgärdas kan du ansöka till hyresnämnden som kan meddela ett åtgärdsföreläggande (12 kap. 16 § JB andra stycket). Det innebär att hyresvärden åläggs att avhjälpa bristen inom en viss tid, annars kan hyresvärden tvingas betala ett vite till staten.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare