Rätt till semester vid provanställning

Hej

Jag blev provanställd 18/11 men fick inte förlängt och slutar 30/4, hur många semesterdagar har jag rätt att få utbetalt i min slutlön?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om rätt till semester som anställd regleras i semesterlagen.

Alla arbetstagare har rätt till sammanlagt 25 semesterdagar per år, vilket följer av 4 § semesterlagen. Det föreligger inget krav på att de måste vara intjänade, men den typen av semester som inte är intjänad har man inte heller rätt till att få betalt för.

Från den 1 april ett år till 31 mars nästa år räknas som semesterår enligt 3 § semesterlagen. I 4 § framkommer dock ett undantag till de 25 semesterdagarna och det är om din anställning påbörjades efter den 31 augusti under semesteråret, och då har du endast rätt till fem semesterdagar. I ditt fall blev du provanställd den 18 november vilket alltså är efter 31 augusti, och har hunnit vara provanställd i sex månader. Det innebär att du enbart har rätt till fem semesterdagar.

Du får som arbetstagare ta ut semester som är obetald vilket framkommer i 8 § semesterlagen. Om inget annat är avtalat ska semestern oavsett om den är betald eller inte förläggas någon gång under perioden juni-augusti enligt 12 §. Vissa arbetsgivare ervjuder även nyanställda betald semester även om du inte hunnit tjäna in den vilket kallas för förskottssemester.

Om provanställningen tar slut har man rätt till semester för de dagar man alltså tjänat in om inget annat är avtalat. För svar på din fråga har du därför rätt till fem semesterdagar. Din rätt till att få ut betald semester kan dock komma att påverkas om du haft perioder av frånvaro som inte är semesterlönegrundande eller vid påverkan av eventuella kollektivavtal.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare