Rätt till semesterersättning

Hej

Har jobbat i restaurang frånfeb till nov. Har jag rätt till semesterersättning? Inga avtal har framkommit under min anställning där

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag först berätta lite generellt om vad för semesterförmåner man har som arbetstagare.

Bestämmelser om semesterersättning finns i semesterlagen. Som anställd har du rätt till semesterförmåner som semesterledighet, semesterlön och semesterersättning enligt 1 § semesterlagen. Alla arbetstagare omfattas av semesterlagen, oberoende av vilken avtalsform du haft under din anställning. Med andra ord har du rätt till semesterersättning även om du inte har haft ett skriftligt avtal under din anställning. Ett avtal som inskränker din rätt till semesterförmåner är ogiltigt enligt 2 § semesterlagen.

Semesterersättningen ska ligga på minst 12 % av din lön och redovisas tydligt i din lönespecifikation. Utbetalning av semesterersättning ska senast skett en månad efter att en anställning upphör enligt 30 § semesterlagen.

Sammanfattningsvis har du rätt till semesterersättning precis som alla andra arbetstagare. Du ska få din semesterersättning av din arbetsgivare senast en månad efter att du avslutat din anställning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Narin MelazadeRådgivare