Rätt till tjänstledigt för att prova ett annat jobb?

Hejsan!

Jag jobbar på en friskola och har jobbat där i 4 år. Jag vill be om tjänstledigt, för att prova på ett helt annat jobb. Kan arbetsgivaren neka det?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstadgad rätt att få tjänstledigt från privat arbetsgivare för att ta anställning hos en annan arbetsgivare. Däremot finns viss rätt till tjänstledighet för den som vill studera eller bedriva egen näringsverksamhet. I detta fall är alltså din arbetsgivare fri att välja om hen vill eller inte vill bevilja dig tjänstledigt.

Frågan kan dock ha reglerats i kollektivavtal. Om din arbetsgivare är bunden till ett kollektivavtal kan du alltså genom detta ha rätt till tjänstledighet. Arbetsgivaren är skyldig att ge dig de fördelar som föreskrivits i kollektivavtal oavsett om du är med i facket eller inte (26 § medbestämmandelagen).

Jag skulle råda dig att, om kollektivavtal finns på din arbetsplats, först och främst ta reda på om detta ger dig rätt till tjänstledigt för att prova ett annat arbete. Detta gör du enklast genom att vända dig till facket. Om kollektivavtal saknas eller frågan inte reglerats finns det inget mer du kan göra än att prata med din arbetsgivare om saken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare