Rättegång i USA, vad är en skälig procentandel i ett contingency-avtal?

Bor och lever i USA sen ett år. Har nu tvingats gå till rättegång med en stämning efter en personskada jag råkade ut för här tidigare i år. Är långt ifrån på det klara med allt juridiskt och skulle vilja få någon sorts feedback på svenska. Har fått tag i en advokat som ska företräda mig "contingency fee" dvs endast få betalt om caset vinner. Min fråga är vad som är skäligt att advokaten ska få betalt i detta fall? Han har föreslagit 40 procent men jag tycker att detta låter väldigt mycket? Vad brukar procentsatsen vanligen ligga på?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utredning

I det amerikanska rättssystemet finns inte någon direkt motsvarighet till det som i Sverige kallas rättshjälp. Ett contingency-avtal ("contingent fee agreement"), som i ditt fall, kan därför vara lämpligt för att kunna ta sin sak till rättegång. Precis som du skriver innebär detta att advokaten representerar dig i utbyte mot en procentandel av den eventuella ersättningen från din motpart. I praktiken innebär detta alltså att advokaten enbart får betalt för uppdraget om ni vinner.

Procentandelen avtalas mellan klient och advokat, och varierar således ganska mycket beroende på omständigheterna i det aktuella fallet. Det som påverkar är hur möjligheterna att vinna ser ut och hur stor risk advokaten anser sig ta med fallet. Även sådant som advokatens erfarenhet och rykte kan givetvis påverka vad som utgör en skälig procentandel. I vissa delstater kan det även finnas delstatliga regler och rekommendationer om hur stor procentandelen får vara. Enligt uppgifter från American Bar Association är en procentandel mellan 33 och 40 procent vanligt, se här.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis bör alltså 40 procent anses skäligt beroende på omständigheterna, men att komma med ett lägre motbud behöver inte vara fel eller att be advokaten motivera varför han anser att 40 procent är rimligt i ditt fall. Jag rekommenderar dig även att kolla upp eventuella regleringar i den aktuella delstaten. Återkom med delstat i kommentarsfältet nedan om du önskar hjälp med detta.

Önskar dig lycka till! Hoppas du känner att du fått viss vägledning. Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare