Rättegångskostnader

Hej, jag blev häromdagen stoppad av polisen för att jag spela musik för hög musik på en cruising med ca 50-70 bilar inblandade. Polisen ville att jag skulle erkänna till förargande beteende men nekade så nu väntar jag på kallelse från tingsrätten. Jag fick höra senare samma kväll av en kompis att om man blir dömd i tingsrätten så måste man stå för kostnaden för domen och det är ju betydligt mycket mer än själva böterna jag skulle fått.

Kan jag avvakta tills jag får kallelse från tingsrätten med att erkänna ett brott eller måste det göras innan kallelsen?

Lawline svarar

Hej! Och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som blir dömd för brott kan bli tvungen att betala för vissa rättegångskostnader. Detta framgår av 31 kap. 1 § Rättegångsbalken (RB). Det är dock inte hela kostnaden för rättegången den dömde behöver betala, utan det är i huvudsak ersättning för försvararen. Det skulle bli oerhört betungande för en person om hen behövde betala hela rättegångskostnaden: kostnader för polisens arbete, för domstolens arbete, för åklagarens arbete… med mera.

Det framgår även av bestämmelsen att om man blir skyldig att ersätta vissa rättegångskostnader så kan dessa kostnaders sättas ned helt eller delvis med hänsyn till den tilltalades brottslighet eller hens personliga och ekonomiska förhållande.

En offentlig försvarare

Normalt får man inte en offentlig försvarare vid ett brott som förargelseväckande beteende (16 kap. 16 § BrB), vilket följer av 21 kap. 3 a § RB. Och om det inte finns någon offentlig försvarare, finns det inte någon sådan kostnad att ersätta.

Vad som gäller i ditt fall

Jag tror inte att du kommer behöva stå för några kostnader ifall det går till tingsrätten. Jag rekommenderar däremot dig att kontakta Åklagarmyndigheten eller tingsrätten och höra efter ifall det kan bli så.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är välkommen att ställa fler frågor ifall du undrar något mer.

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare