Rättegångskostnader under pågående LVU -vård

Hej!

Min 1 åriga son är Lvu:ad och varit sen mars 2020. Jag vill nu göra en hembegäran men jag undrar om det kostar något attt göra de med advokat osv eller är det staten som står för kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Rättegångskostnader i LVU-mål

Utgångspunkten är att pågående LVU-vård ska prövas regelbundet. Huvudregeln är vidare att det inte kostar pengar för dig för att anlita en advokat. Detta betyder dock inte att du alltid har rätt till ombud där staten betalar kostnaderna. Istället kan du tilldelas ett offentligt biträde av staten. Ett offentligt biträde är oftast en advokat, biträdande jurist eller någon som är passande för uppdraget. Om staten förordnar ett offentligt biträde så är det alltså staten som står för rättegångskostnaderna.

Jag hoppas att du fick svar på dina fråga! Har du ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga.

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare