Rättegångskostnader vid föranledande av "onödig" rättegång

Jag undrar vad som gäller ang rättegångskostnader i förenklat tvistemål mellan företag, om rätten kommer fram till att det var en "onödig" rättegång. Kan den sökande då tvingas betala mer än normalt för förenklat tvistemål?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om rättegångskostnader framgår av 18 kap rättegångsbalken (RB). Som huvudregel får ersättning för rättegångskostnader i förenklade tvistemål enbart avse specifika kostnader. Dessa kostnader framgår av 18 kap 8a § 2 st. RB och avser bland annat rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans målet prövas. Om rätten kommer fram till att sökande uppsåtligen eller genom försummelse föranlett en onödig rättegång får dock ersättningen fullt motsvara kostnader som hade ersatts i ett ordinärt tvistemål.

Kommer rätten fram till att sökande part föranlett en onödig rättegång 18 kap 3 § RB ska motparten som huvudregel ersätta motpartens rättegångskostnader. Undantag till denna huvudregel framgår av 18 kap 3 § 2 st. RB som säger att i det fall motparten inte känt till (och inte heller borde ha känt till) den omständighet utgången av målet beror på, ska vardera parten bära sin egen kostnad.

Sammanfattningsvis kan en onödig rättegång resultera i att sökande får ersätta motpartens rättegångskostnader, förutsatt att motparten känt till de omständigheter som varit beroende av målets utgång.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Christoffer TolfRådgivare