Rätten att bestämma vem som får vistas i ens bostad

Hej jag undrar om jag har rätten att skicka ut personer som mina inneboende tar med sig hem? Personer som alltså inte bor här men är på besök.

Hyresrätt i andrahand, min mor står i förstahand. Bor tre personer, alla hyr i andra hand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom det rör sig om en hyresrätt där du beskriver att ni är tre personer som hyr i andra hand, utgår jag från att det rör sig om en gemensam bostad för er tre. Utgångspunkten är att alla har rätt att bestämma vem som får och inte får vistas i ens egna hem. Det är helt enkelt olagligt att befinna sig i någon annans bostad utan lov.

Får personerna vistas i hyresrätten?
Den regel som därför blir aktuell i ditt fall är ett så kallat hemfridsbrott. Personerna som dina inneboende tar med sig hem får alltså vara i bostaden, men endast om det är okej med den eller dom som äger bostaden (4 kap. 6 § BrB). Om personerna inte är välkomna, vistas dom alltså olovligen i bostaden.

Vem bestämmer det?
I en hyresrätt med flera boende räcker det med att en av dom som bor i bostaden inte vill ha kvar en gäst. Det innebär att det räcker med att du inte vill ha personerna i bostaden, och med det följer att du också har rätt att skicka ut dom.

Vad kan du göra?
Sammanfattningsvis menar jag att du har rätt att skicka ut personerna om du vill det. Skulle personerna inte lyssna, och ändå stanna kvar i bostaden, gör dom sig skyldiga till hemfridsbrott och kan få böter (4 kap. 6 § BrB). Jag rekommenderar dig att i första hand prata med dina inneboende om problemet. Exempelvis kan ni skriva ner gemensamma regler vad som gäller med att ta hem gäster.

Återigen tack för att du vänder dig till Lawline, du är välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare