Rätten att hyra ut delar av lokal utan samtycke från hyresvärden

Hej.Jag har hyrt lokal och varit frisör i många år har ett indexteglerat avtal som jag inte vill släppa.Har jag enligt lag rätt att hyra ut stolar.Och på så sätt behålla mitt hyresavtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!
När det gäller hyra av lokal regleras detta av jordabalken (JB) 12 kap, ofta kallad hyreslagen. Enligt 12 kap. 39 § JB får hyresgästen inte hyra ut eller på annat sätt överlåta lägenheten till annan självständig brukande utan hyresvärdens samtycke. Detta gäller om du vill hyra ut hela lokalen.

Om hyresvärden nekar dig att hyra ut i andra hand kan du ansöka att få tillstånd från hyresnämnden om att få hyra ut din lokal. Tillstånd ska bland annat lämnas om det finns beaktansvärda skäl och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke (12 kap 40 § 2 st). Enligt gällande rätt är det dock svårt att få hyresnämndens tillstånd att hyra ut lokal i andra hand.

Om du endast avser att hyra ut delar av lokalen finns det inget krav på att du behöver hyresvärdens samtycke om du själv utnyttjar resterande del av lokalen. Detta förutsatt att andrahandsuthyrningen inte medför några men för hyresvärden (12 kap. 41 JB). Ett exempel på något som kan utgöra men för hyresvärden är om lokalen används på annat sätt än vad som tillåts enligt hyreskontraktet.

Du bör också tänka på att det är du som ansvarar för alla förpliktelser och så även för andrahandshyresgästen då du hyr ut lokalen i andrahand.

Trots att du inte är skyldig enligt lag att berätta för hyresvärden om uthyrningen kan det ändå vara till fördel att informera om detta. Då bibehåller ni en god relation samtidigt som hyresvärden är informerad om den andra hyresgästen.

Hoppas detta svar var till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare