FrågaARBETSRÄTTRast 10/05/2018

Rätten att lämna arbetsplatsen vid obetald lunch

Chefen kräver att vi säger till i förväg om vi vill lämna arbetsplatsen på lunchen. Är det ok? (Avdrag görs för lunch, den är obetald)

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan som du har ställt är en arbetsrättslig fråga, med inriktning mot arbetstid med reglering i Arbetstidslag (1982:673). Besvarandet av frågan kan få olika utfall beroende på kollektivavtal, men också vilken typ av tjänst du har. I vissa tjänster kan hanteringen av lunchen behandlas annorlunda. En grundregel inom arbetsrätten är att du som anställd bara behöver infinna dig på arbetsplatsen under avtalad tid som är betald, under förutsättning att inget annat är bestämt. Om du infinner dig på arbetsplatsen utan att vara betald innebär det fortfarande att du står till arbetsgivarens förfogande även om du inte utför några arbetsuppgifter. Det framgår av 15 § ATL, då en obetald lunch är att betrakta som en rast. I grunden gäller att om det är fråga om en obetald lunch behöver du inte infinna dig på arbetsplatsen. Om du har ett schema där det framgår när du har din lunchtid skulle jag inte säga att det är nödvändigt för dig att meddela din chef när du äter lunch.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare