Rätten till arv som bröstarvinge

Min pappa avled för några veckor sedan. Han är omgift och har 2 barn i detta äktenskapet. Vi har inte haft kontakt på över 30 år och jag undrar om jag automatiskt ärver honom? Eller hur fungerar detta, jag har haft kontakt med hans barn i och med dödfallet.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan du har ställt är en arvsrättslig fråga och regleras främst i Ärvdabalk (1958:637). Inom arvsrätten finns en grundläggande idé om att bröstarvingar alltid har en arvsrätt, se 2 kap. 1 § ÄB. Det innebär att du och din fars andra avkomlingar har rätt till att ärva av honom. Det finns bestämmelser som säger att bröstarvingar kan tvingas vänta med sitt arv till förmån för efterlevande make eller maka. Som jag kan utläsa av din information är din mor inte efterlevande maka till din far vilket innebär att du har rätt att få ut din laglott direkt. Du bör notera att arvet till viss del kan fördelas olika beroende på om din far efterlämnat ett testamente eller inte. Oavsett testamente har du och de andra bröstarvingarna till din far en lagstadgad rätt till er laglott, vilket är halva arvslotten, enligt 7 kap. 1 § ÄB.

Sammanfattningsvis har du en lagstadgad rätt att ta arv från din far oavsett om hur din kontakt med honom har sett ut tidigare. Du har rätt till att få ut direkt.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare