Rattfylleri och läkarintyg

Åkte fast för rattfylleri..spärrtid blev 12mån..

Måste jag lämna läkarintyg för att få nytt tillstånd?

Mvh

Christian

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transportstyrelsen kan kräva att man skickar in ett särskilt läkarintyg vid diagnos eller misstanke om diagnosen "beroende eller missbruk" samt att de kan kräva ett särskilt läkarutlåtande efter grovt rattfylleri.

Då ditt körkort återkallats i 12 månader så antar jag att det endast rörde sig om rattfylleri och inte grovt rattfylleri. Det bör därför inte krävas ett läkarintyg i ditt fall.

Noter dock att trafikverket i vissa fall kräva, om de bedömer det som nödvändigt, att en person tar prover och skickar in ett läkarintyg för att visa att man är nykter.

Om man har blivit dömd för grov rattfylleri eller upprepade fall av rattfylleri så behöver man alltid skicka in ett läkarintyg.

När man dömts för rattfylleri så måste man ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Vid en ansökan om körkortstillstånd så måste man lämna in en hälsodeklaration men denne fyller man själv i.

Så sammanfattningsvis så bör du inte behöva ett särskilt läkarintyg om det var första gången du körde rattfull. Men trafikverket kan i vissa fall ändå kräva ett läkarintyg om de bedömer det som nödvändigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare