Rättigheter för föreningsmedlem

hejsan

jag är en 16årig tjej som satsar fullt ut på min tennis. denna hösttermin har jag har haft önskemål om 4 träningstimmar mot avgift, men får endast 2 timmar. deras anledningar är att klubben inte har resurser till mig, men det finns massor med ungdomar och vuxna som spelar osv. jag har alltid spelat 4 timmar i veckan innan sommarlovet men efter lovet sa dom nej. kan man som förening säga att vi har inte resurser för dig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föreningen har inga sådana skyldigheter gentemot dig om det inte framgår av föreningens stadgar att du ska ha rätt till fyra timmar tennis i veckan. Skulle de däremot särbehandla endast dig i förhållande till andra medlemmar på ett otillbörligt sätt skulle detta möjligtvis kunna anses vara en diskrimineringsgrund. En förening är öppen och du har rätt att säga upp ditt medlemsskap när så önskas, om inte annat föreskrivs i stadgarna (4:4 FL https://lagen.nu/1987:667)

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare