FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/05/2021

Registerutdrag i samband med erbjuden anställning

April förra året mådde jag väldigt dåligt och gjorde misstaget att begå stöld i en matbutik. Efter min anställningsintervju på skolan så bad dem om ett belastningsregister. Kommer dem se min dom på brevet som jag får hem, eller får de bara tillgång om jag begått de grövre brotten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Krav på registerutdrag i samband med erbjuden anställning
Den som erbjuds anställning inom skolan ska lämna ett utdrag ur belastningsregistret (2 kap. 31 § första stycket 1 skollagen). Utdraget ska vara högst ett år gammalt (2 kap. 31 § första stycket 2 skollagen).

Begränsat registerutdrag
Belastningsregistret innehåller uppgifter om det brott som är begånget och påföljden för detta (jfr 3 § lagen om belastningsregister). En enskild som behöver ett registerutdrag om sig själv har rätt att få ett begränsat registerutdrag för vissa angivna ändamål, exempelvis för erbjuden anställning inom skolan (jfr 9 § lagen andra stycket 2 om belastningsregister). Ett begränsat utdrag innebär att utdraget endast ska innehålla uppgifter om domar där påföljd dömts ut för vissa angivna brott.

Ett registerutdrag i samband med erbjuden tjänst inom skola ska endast innehålla domar och beslut om följande brott: Mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, grovt rån samt barnpornografibrott (22 § tredje stycket förordning om belastningsregister).

Slutsats
Inför en erbjuden tjänst har man rätt att begära ut ett begränsat utdrag. Det innebär att utdraget enbart ska innehålla de begångna brott som jag ovan redogjort för. Precis som du anger, är det endast grövre brott som ska framgå på utdraget. Ditt begångna brott om stöld innefattas inte och kommer således inte att framgå på registerutdraget.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Mellin SahinRådgivare