Registreras det om man blivit anhållen?

Kan polisen se om en människa har blivit anhållen innan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för när ett anhållande får ske samt därefter om vilken registrering som kan vara aktuell.

För anhållan krävs i regel häktningsskäl

Reglerna om när någon får anhållas finns i rättegångsbalken (RB). Av dessa framgår att anhållan får ske om det finns skäl att häkta vederbörande (24 kap. 6 § första stycket RB). Skäl att häkta någon finns om vederbörande på sannolika skäl är misstänkt för ett brott för vilket det är föreskrivet fängelse med minst ett år (24 kap. 1 § första stycket RB).

Även om det inte finns fulla skäl till häktning men den misstänkte är skäligen misstänkt för brottet, får vederbörande anhållas om det är av synnerlig vikt att hen tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning (24 kap. 6 § andra stycket RB).

Polisen ska föra ett misstankeregister

För att underlätta tillgången till uppgifter om skälig misstanke om brott ska det föras ett misstankeregister (2 § Lagen om misstankeregister). Misstankeregistret ska innehålla uppgifter om den som fyllt femton år och är skäligen misstänkt för bland annat brott mot brottsbalken eller annat brott för vilket svårare straff än böter är föreskrivet (3 § Lagen om misstankeregister).

Sammanfattningsvis krävs det i normalfallet för ett anhållande att den misstänkte på sannolika skäl är misstänkt för ett brott. I vissa fall är det däremot tillräckligt att vederbörande är misstänkt på den lägre misstankegraden, skäligen misstänkt. I misstankeregistret ska registreras om någon är misstänkt redan på den lägre misstankegraden. Har du tidigare blivit anhållen finns den således en möjlighet att du finns registrerad i misstankeregistret och även att ett anhållande skett.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare