Regler för att anordna en tävling

Hej,

Vad finns det för regler för följande:

Medlemsbrev som går ut till ca 23 000 medlemmar.

Innehåller en tävling/lottning av fem böcker som har en koppling till vår repertoar i höst. De fem första medlemmar som skickar in en motivering till den bok de vill ha mest, får den boken på posten.

Vad behöver jag tänka på?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att tävlingen på sätt och vis är i marknadsföringssyfte eftersom den, som du skriver, har en koppling till er repertoar i höst.

Det du behöver tänka på när du utformar en tävling är att vara noga med att urskilja tävlingen från ett lotteri. Det gör du genom att anordna tävlingen så att den tävlande måste prestera något för att ha möjlighet att vinna. Tänk på att prestationen då inte får vara för enkel, annars kan det trots allt räknas som ett lotteri. Att en deltagare i din tävling ska skriva en motivering bör vara tillräckligt.

För att ordna en tävling behöver du inget tillstånd, men tänk då på att det krävs att din tävling verkligen är en tävling och inte ett lotteri.

Tips till dig som vill anordna en tävling

Ha i beaktning att det finns regler i marknadsföringslagen som du behöver följa när du anordnar en tävling i marknadsföringssyfte. Följande är en liten lista på saker du bör tänka på, men det bästa är om du själv går in och läser i lagen vad som gäller för utformningen av just din tävling.

- Se till att vinnaren utses med hjälp av en prestation, inte genom lottning.

- Beskriv vad deltagarna kan vinna och hur mycket priserna är värda.

- Alla som deltar i tävlingen ska ha samma villkor.

- Om tävlingen är en del i företagets marknadsföring måste det framgå tydligt, så kallat reklamidentifiering (9 § marknadsföringslagen).

- Var tydlig med att beskriva tävlingsuppgiften och villkor, tidsgränser och andra begränsningar.

- Var tydlig med att tala om hur bedömningen går till och vad som är avgörande samt hur vinnarna utses. Se till att tävlingsbidragen bedöms opartiskt om en jury bedömer.

- Var tydlig med var och när vinnarna utnämns och publiceras. Namnen på vinnarna måste publiceras, exempelvis i en tidning/ på en webbplats. Det räcker därför inte att enbart personligen meddela vinnarna.

- Informera om att vinnarna kan behöva betala skatt för vinsten, dock tror jag inte att det är aktuellt i just ditt fall. Skatten beräknas genom inkomstskattelagen.

Tänk även på att om marknadsföringen når barn och ungdomar finns det en del begränsningar som måste följas, eftersom de kan vara mindre kritiska och kan ha svårt att skilja på reklam och annan information. Marknadsföring får inte heller riktas direkt till någon som inte på något sätt har samtyckt (godkänt) till marknadsföringen (19 § marknadsföringslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga. Läs gärna mer i Spelinspektionens informationshäfte eller återkom om du känner att något är oklart.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare