FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/05/2021

Regler gällande p-skiva

Hej,

Om jag ska parkera med p-skiva för 1 timmes fri parkering och om jag anländer 12:05, då ställer jag p-skivan på 12:30 och får då parkera till 13:30. Men om jag istället kommer 11:59, då ställer jag p-skivan på 12:00 och får parkera tills 13:00.

Betyder detta exemplet ovan att jag får 30 min extra parkering (1 1/2 timme) om jag anländer 12:05 jämfört med 11:59 då jag bara får 1 timme eller får man ändå böter då man teoretiskt sätt egentligen står 1 1/2 men ändå följer reglerna?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller parkering där man ska använda p-skiva så ställer man den på närmast följande halvtimme. Som du säger innebär det att om man kommer 12:05 så ställer man den på 12:30 och det innebär att du får stå där i nästan 1,5 h och kommer man 11:59 ställer man den på 12:00.

Så ja: du får nästan 30 min extra parkeringstid om du kommer strax efter hel eller halv, då samma regel gäller om du kommer 12:31 och då ska ställa den på 13:00.

Om du följer den regeln kommer du inte att få böter eftersom du följer reglerna då de uttryckligen instruerar alla som använder p-skiva att sätta den på närmast följande halvtimme. Däremot riskerar du böter om du ställer den på 12:30 men kommer innan 12:00.

Sammanfattning

Man får en extra halvtimmes parkeringstid om man kommer strax över ett halvtimmesslag jämfört med om man kommer precis innan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare