FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2021

Reglera växelvist boende

Hej!

Vi har delad vårdnad till våra barn, 9 och 15 år. Vi har inget system när barnen är hos mamma eller hos pappa utan det varierar. Oftast är dem hos sin pappa på helgerna och hos mig mamma på vardagen. Jag skulle vilja testa veckosystem (sön-sön), har velat länge så som vårt äldsta barn. Yngsta kunde bo ons-sön hos pappa varannan vecka. Då slipper man att packa och åka på fredagar när man är trött efter skolvecka. Pappan vägrar ens testa det för att han tycker att en timmes skolresa är för mycket, då blir det 2 timmar varje dag på tunnelbanor. Jag bor närmare skolor, ca 15min med tåg.

Jag vet inte hur vi kan lösa detta. Det blir bara bråk och pappan tycker att barnen är för mycket själva om han kommer hem från jobbet vid 19 tiden, dock inte varje dag. Jag slutar tidigare och är hemma vid 17.

Det finns många argument: jag får inte njuta helger med barnen, barnen kan inte träffa kompisar när de är hos pappa, enligt honom. Jag kan inte planera mina veckor eller helger när jag inte vet när jag är med barnen. Jag bor ihop med min man och hans dotter har veckosystem som fungerar bra. Önskade att vi fått ett system som är likadan vecka efter vecka. Det här varierande system tar mycket energi och tid och svårt för barnen att försöka ta ett beslut varje vecka när de åker, får lätt dåligt samvete osv.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du önskar att barnen ska ha ett växelvis boende, delvis en vecka hos dig för att sedan bo en vecka hos pappan. Det enklaste i ditt fall är att genom familjerätten i din kommun försöka komma överens om att boendet ska vara växelvist, där kan du och pappan skriva ett avtal som reglerar detta. Blir avtalet godkänt av socialnämnden får det samma rättsverkan som en dom. Även rätten kan besluta om ett växelvis boende (6 kap. 14 a § föräldrabalken).

Min rekommendation för att göra det så enkelt som möjligt är att först försöka vända dig till familjerätten, där kan du och barnets pappa via samarbetssamtal få hjälp att nå enighet i frågan och även skriva ett avtal som reglerar det växelvisa boendet.

Hoppas att du fick svar på du fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare