FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/05/2018

Reklamation av bostadsrätt, hur går man tillväga?

Har köpt en bostadsrätt sept 2017, har hittat massor med dolda fel. Vad kan man göra? Familjen jag köpte lgh av, hade kronofogden efter sig har jag hört av fastighetsvärden, bör jag tillkalla en jurist?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Köp av bostadsrätt regleras i köplagen, KöpL, till skillnad mot fastighetsköp som regleras i jordabalken. Skillnaden är betydande i fall där det föreligger fel då det inte kan bli tal om dolda fel i en bostadsrätt. Detta blir till fördel för dig.

Du får därmed reklamera din lägenhet i enlighet med köplagen som för vilken vara som helst. Det innebär att du undersöker varan vid överlämnandet och meddelar säljaren om det är något som inte stämmer överens med vad ni avtalat. Eftersom du beskriver dolda fel så förmodar jag att det var fel som inte gick att upptäcka så enkelt vid köpet.

När du upptäcker felen ska du omgående reklamera dem till säljaren. Meddela denne vad som är fel och kostnad för detta. Du kan sedan begära prisavdrag eller avhjälpande av felen. Tänk på att säljaren har rätt att åtgärda felen i första hand innan överenskommelse av prisavdrag. Reklamationsrätt har du i två år från köpet. KöpL §§ 31-39.

Jag rekommenderar dig att du meddelar säljaren snarast vilka fel som du vill reklamera. Om det gäller svårare fel som kräver avhjälpande av fackmässig person så begär en offert för arbetet av en sådan. Meddela säljaren vad det kommer kosta och att du begär reklamation i enlighet med köplagen §§ 30 och 32. Begär sedan att säljaren avhjälper felet enligt § 34 eller om ett prisavdrag för den kostnad som kommer tillfalla er p g a felen enligt § 37.

Uppstår oenigheter eller ni inte kan nå samförstånd kring detta så bör du kontakta jurist om det är fråga om större belopp, vilket det brukar kunna vara vid bostadsaffärer. Då det inte närmare beskrivs vilken typ av fel som bostadsrätten belamrats med så får du ett generellt svar. Felen ska typiskt vara av sådan art att de inte gick att förutsätta, inte enkelt upptäcka och även vara av väsentlig betydelse för köparen och för priset.

Lycka till, du är välkommen med följdfråga om något känns oklart.

Jennie NilssonRådgivare