Reklamation enligt konsumentköplagen

Hej jag köpte en gaming dator för ungefär 1.5 år sedan. Under denna tid jag haft datorn har jag sprungit in i en massa problem till exempel spel som inte går att spela, att det hakar upp sig i små krävande spel, kraschar i både spel och när jag bara kolla youtube, samt några flera problem. Jag lämnade in datorn för en månad sen hos dem som jag köpte den av. De sa att de har jag felsökningar och testat en stress test på datorn, de sa att dem hittade inget fel med den. Men nu efter jag har fått betala 1495 kronor på grund att det "inte var not fel". Så har jag startart datorn hemma och då händer samma problem som jag skrev här ovanför. Dessutom såg jag test programmet dem använd sig av. Det ena programmet ville jag inte testa för det stod att det kunde vara farligt för datorn. Men det andra test programmet kollade jag på och där använde dem ungefär 1/5 av vad ett vanligt spel skulle använda. Så vad jag kom fram till så testade dem i princip ingenting och sen hade mage till att ta betalt 1495 kronor för det. Anledningen till att jag inte har försökt reklamera eller nåt tidigare är att jag har försökt mitt bästa med att fixa den med hjälp av youtube videor och sådant. Men nu undrar jag av er om jag har rätten till att reklamera denna dator?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du i egenskap av konsument köpte en dator av en näringsidkare för ungefär 1,5 år sedan och nu undrar om du har rätt att reklamera den.

Frågor om köp mellan näringsidkare och konsumenter regleras i konsumentköplagen (KköpL). Om du inte har köpt datorn som konsument av en näringsidkare, blir köplagen (KöpL) tillämplig i stället.

Fel i vara

En vara är inte avtalsenlig, om varans art, mängd, kvalitet och/eller andra egenskaper inte stämmer överens med avtalet. Stämmer varan inte överens med avtalet, föreligger ett fel i varan (16 § KköpL).

Vad innebär en reklamation?

En köpare som anser att det är fel i den av honom eller henne köpta varan, får dock inte åberopa att varan är felaktig, om han eller hon inte lämnar säljaren ett meddelande om felet efter det att han eller hon märkt eller borde ha märkt felet (23 § första stycket första meningen KköpL). Detta kallas för reklamation.

Inom vilken tid måste köparen reklamera felet?

Köparen har rätt att reklamera fel i den av honom eller henne köpta varan inom 3 år från det att han eller hon tog emot den (23 § tredje stycket KköpL). Detta är den tid inom vilken köparen senast måste reklamera ett fel. Om köparen under denna 3-årsperiod märker eller borde märka ett fel, ska han eller hon reklamera felet inom skälig tid (23 § första stycket första meningen KköpL). Reklamerar köparen inte i rätt tid, går han eller hon miste om sin rätt att göra felpåföljder gällande mot säljaren.

Huruvida köparen har reklamerat felet inom skälig tid bedöms utifrån:

1. om felet borde ha märkts tidigare än vad köparen påstår

2. om köparens personliga förhållanden borde inverka på bedömningen.

En reklamation som görs inom 2 månader från det att köparen märkt felet, ska dock alltid anses ha lämnats i rätt tid (23 § första stycket andra meningen KköpL).

Vad gäller i ditt fall?

Slutsatsen är att köparen har rätt att reklamera fel i varan inom 3 år från det att han eller hon tog emot den. Eftersom du köpte datorn för ungefär 1,5 år sedan, har du alltså fortfarande rätt att reklamera den, om du reklamerar felet inom skälig tid från det att du märkt eller borde märkt felet. Huruvida du har reklamerat felet inom skälig tid bedöms utifrån om felet borde ha märkts tidigare än vad du påstår och om dina personliga förhållanden borde inverka på bedömningen. Av din fråga framgår inte när du märkt eller borde ha märkt felet, men en reklamation som görs inom 2 månader från det att du märkt det, anses alltid ha lämnats i rätt tid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare