Reklamation och rättigheter vid fel i vara

Hej. Jag köpte ett par örngott varav ett är felsytt (det är sytt snett). När jag gick tillbaka för att reklamera varan blev jag nekad då det inte var en giltig reklamation och blev tillsagd att gå hem och mangla/stryka varan. Detta har jag redan gjort vilket jag även tillade till personalen men jag blev fortfarande nekad. Min fråga är vad jag ska göra då de andra örngotten är som dom ska, och är det okej att man köpt en felaktig vara som man sedan blir bedd om att lösa felet på själv? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lagstiftning är tillämplig?

Det framgår inte i din fråga om du köpt varan av en näringsidkare eller av en privatperson. Det verkar dock som att du köpt varan av en näringsidkare. I och med att du är en konsument är konsumentköplagen tillämplig och den är tvingande till din fördel (3 § KköpL).

Vad har du för rättigheter?

Ett fel i en vara som visar sig inom sex månader sen du köpte varan ska antas ha funnits redan då du köpte varan. Det innebär att det är upp till säljaren att visa att det är ett fel som uppkommit efter att du köpt varan och att du därför inte kan reklamera varan (20 a § KköpL).

Är varan felaktig har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, ersättning för att fixa felet själv eller häva köpet (22 § KköpL).

För att ha rätt till dessa påföljder måste du ha reklamerat inom skälig tid (23 § KköpL). Har du reklamerat inom två månader sen du märkte felet ses det alltid gjort inom skälig tid och det verkar som att du har gjort det i detta fall.

Vidare har du i första hand rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller ger dig ett nytt örngott och detta ska ske utan kostnad för dig (26 § KköpL). Alltså att de t.ex. syr om örngottet rätt eller ger dig ett nytt felfritt örngott. Det är bara om det skulle medföra oskälig kostnad för säljaren som denne kan neka denna rätt. Det är svårt för mig göra någon bedömning om det i och med att jag inte har någon mer information men på grund av att det är ett relativt enkelt fel att fixa talar det emot en oskälig kostnad. Avhjälpandet eller omleveransen ska dessutom ske inom skälig tid sen du framförde ditt krav. Om säljaren inte har avhjälpt felet eller bytt ditt örngott till ett nytt kan du kräva prisavdrag eller ersättning för vad det kostat dig att fixa felet själv, så länge det inte kostade oskäligt mycket. Du kan möjligen ha rätt att häva köpet helt och hållet om felet har väsentlig betydelse för dig (28 § KköpL).

Vad kan du göra?

Som sagt har du dessa rättigheter som du kan informera säljaren om. Det kan ju vara så att de inte har koll på vad de har för skyldigheter och därför bett dig att fixa felet själv. Uppfyller de ändå inte sina förpliktelser kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och anmäla säljaren. Du kan läsa mer om det här på ARN:s hemsida. Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen om du behöver mer vägledning!

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare