Reklamationsrätt distansavtal

Hur lång tid har jag för reklamation gällande en vara som är köpt via TV-shop?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ångerfrist

Som konsument har du alltid 14 dagars ångerfrist för köp på distans t.ex. över internet, 2 kap. 12 § Distansavtalslagen. Detta är den grundläggande ångerfristen enligt lagen, men många företag kan ha en längre ångerfrist.

Reklamation

Som konsument har du även tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan, 23 § Konsumentköplagen. Detta förutsätter normalt att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits och att du meddelat säljaren om reklamationen inom skälig tid från när du märkte felet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare