Reklamera vara när säljaren gått i konkurs

Hej

Jag har köpt en bil från ett företag och nu har företaget gått i konkurs. Bilen som jag har köpt har motorn havererat och jag har anmält till ARN som beslutade att jag har rätt. Min fråga är kan jag begära en reparationskostnad från konkursförvaltningen eller begära återköp? Med tanke på att företaget har gått i konkurs?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om köp i konsumentförhållanden finns i konsumentköplagen (KköpL). Jag utgår från att du köpt bilen för privat bruk, vilket också innebär att KköpL blir tillämplig (1 § KköpL).

En vara är felaktig när den avviker från köparen med fog kunnat förutsätt (16 § KköpL). Eftersom ARN dessutom gett dig rätt, antar jag i det följande att varan är felaktig i lagens mening. Om en vara är felaktig får köparen enligt kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet (23, 24 och 26-29 §§ KköpL). Dessutom får köparen kräva skadestånd (30-32 §§ KköpL). Köparen måste meddela säljaren att varan är felaktig inom tre år från det att varan köptes, samt inom två månader från det att felet upptäcktes (23 § KköpL).

Vad händer då om säljaren har gått i konkurs? Om säljaren är på obestånd, har köparen rätt att rikta anspråk (se ovan) på grund av fel på varan mot en näringsidkare i tidigare säljled som har överlåtit varan för vidareförsäljning, om säljaren hade kunnat göra felet gällande mot säljaren i tidigare säljled (46 § KköpL). Eftersom den säljare som du köpt bilen av är på obestånd (konkurs innebär alltid obestånd) har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag, avhjälpandeersättning och/eller skadestånd av den som sålde bilen till den säljare som du köpte bilen av. Du har alltså en rätt att rikta anspråket mot tidigare säljled. Detta förutsätter dock att motsvarande anspråk hade kunnat göras gällande mot säljaren i tidigare säljled, vilket i princip innebär att felet i varan måste ha berott på säljaren i tidigare säljled.

Det jag rekommenderar dig att göra nu är att du kontaktar det företag som levererat bilen till det företag som du köpte bilen av. Du kan av dem kräva att de avhjälper (reparerar) felet på motorn.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare