Rekvisit för brotten narkotikabrott och drograttfylleri

Hej

Jag blev stoppad när jag körde och medtogs för provtagning. Blodanalysen har kommit och det visar 0,0024 microgram THC i blodet. Kan man bli dömd fast det är så låga värden ?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som brukar narkotika kan dömas till narkotikabrott enligt 1 § narkotikastrafflagen (NSL). Ämnet måste vara definierat som narkotika enligt 8 § NSL för att man ska bli dömd.Man måste även ha uppsåt till brottet. Om det är en väldigt liten mängd narkotika det är fråga om, och om det med hänsyn till arten av narkotika samt övriga omständigheter är att betrakta som ringa kan man istället dömas för ringa narkotikabrott enligt 2 § NSL, vilket är en mildare variant av brottet som medför en mildare påföljd.

Om man kör bil när narkotikan finns kvar i blodet kan man även göra sig skyldig till drograttfylleri, detta enligt 4 § andra stycket lagen om vissa trafikbrott (TBL). För att dömas för brottet måste man ha intagit narkotika i så stor mängd att det "under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet". Alltså kan man bli dömd så länge det finns tillräckligt mycket narkotika i blodet för att det ska synas på blodprovet, vilket verkar vara fallet i situationen du beskriver. Enligt andra meningen i nyss nämnda paragraf kan man dock gå fri från brottet om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.

Sammanfattningsvis kan det vara brottsligt att köra bil med ett ämne i blodet om det räknas som narkotika enligt 8 § NSL om man inte har intagit ämnet enligt en läkares ordination, trots att det rör sig om en väldigt liten mängd. Jag kan dessvärre inte lova vad en domstol skulle komma till för slutsats för just den situation du beskriver, eftersom domstolen gör en självständig helhetsbedömning av alla omständigheter, men jag hoppas att jag ändå kunde förklara generellt vad som gäller.

Vänligen,

Nora TengnérRådgivare