FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2021

Relation med en förälder mot barnets vilja

Hej! Jag är en tjej på 16 år som har skilda föräldrar. När de skilde sig bodde jag och mina bröder varannan vecka och det var inga problem, men sedan ca 2 år sedan blev det ett gigantiskt bråk mellan mig (och min bror) och min mamma. Till en början bodde vi fortfarande varannan vecka, men det blev värre. Under några månader bodde vi bara hos pappa, men efter ett tag började vi gå hos en familjerådgivare, och tillslut flyttade jag tillbaka till mamma. Dock var det inte som förut, och det var ofta bråk. Vid två tillfällen har hon även använt våld mot min bror. Efter det har vi varit hos socialen (2 gånger, båda gångerna har de lagt ner utredningarna) och nu är även familjerätten inblandad. Hela året har jag bott hos pappa, och mamma gör ingenting för att försöka prata med mig eller lösa situationen, samtidigt som hon flera gånger anmält min pappa för att ha “kidnappat mig".

Jag har redan tappat hoppet om att situationen kommer lösa sig, mamma är otroligt envis och hon struntar fullständigt i sina barn, bara hon får som hon vill. Jag är rädd att hon kommer ansöka om ensam vårdnad. Jag känner mig inte trygg och respekterad med henne, och hennes hus känns inte som ett hem. Jag vill aldrig bo hos henne efter allt hon gjort mot mig och mina bröder. Jag undrar om jag som barn kan ansöka om ensam vårdnad, fast för förälder då. Pappa vill inte göra det då han inte vill att jag ska förlora kontakten med mamma. Men jag vill inte ha någon relation med henne. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är bara dina föräldrar som kan begära en ändring av vårdnaden, detta kan ske antingen genom ett av socialnämnden godkänt avtal eller genom ett beslut av rätten (6 kap. 5 och 6 § § föräldrabalken).

Skulle din mamma ansöka om ensam vårdnad kommer din vilja att beaktas. Eftersom du är i övre tonåren kommer rätten att lägga stor vikt vid dina önskemål om att vårdnaden inte bör bli din mammas enskilda, detsamma gäller frågan om ditt boende (6 kap. 2 a § 3 st. föräldrabalken). Det låter som att sin pappa uppmuntrar dig till en kontakt med din mamma, det finns ingenting i din fråga som tyder på att din pappa är en olämplig vårdnadshavare. Vid en eventuell vårdnadstvist finns det ingenting som tyder på att din pappa skulle förlora vårdnaden, tvärtom vill rätten generellt om möjligt att vårdnaden ska vara gemensam om ingenting annat talar emot.

Din mamma kan i praktiken begära verkställighet om dina föräldrar exempelvis har ett umgängesschema. Verkställigheten kommer däremot med tanke på din ålder och övriga omständigheter inte att beviljas om du motsätter dig att träffa din mamma (21 kap. 1 § föräldrabalken).

Som en sammanfattning kan jag säga, utifrån de uppgifterna du ger mig kommer din mamma inte få ensam vårdnad. Du kan med tanke på din ålder och övriga omständigheter inte heller bli tvingad att träffa din mamma mot din vilja eller bli tvingad att bo tillsammans med henne.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare