Reparation av bil

Min bil har varit hos en aukoriserat bilmekaniker i SEX MÅNADER. Första gången jag lämnade dem min bil fick jag ett ofert som kostade cirka 35'kr och de sa att bilen skulle vara klar om två veckor. Den första felsökning de gjorde var nämligen felaktiga och från och med nu till nu kan de inte hitta fel. Problemet är att mekanikern säger till mig att han reparerar min bil och varje gång jag kommer dit reparerar han andra bilar och min är på parkeringsplatsen. Det hände så att de letade efter fel och bytte många delar på bilen utan att meddela mig. Är jag skyldig att betala hela deras reparationskostnad medan de letar efter och gissar på felet på min bil utan att jag är informerat? Kan ni snälla nämna lagrum som stödjer ditt svar? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta fall är Konsumenttjänstlagen (1985:716) tillämplig, då det gäller "Avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser arbete på lösa saker" se 1 §. Enligt 4 § ska näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten. (6 §). Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den. (7 §)

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Anna von FircksRådgivare