FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 06/05/2018

Repressalier från arbetsgivare

Om jag polisanmäler förtal och ärekränkning av en medarbetare, kan chefen behandla mig negativt pga. anmälan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt har din chef skyldighet att främja en god arbetsmiljö. Vederbörande bör med andra ord vara starkt emot att det förekommer diverse kränkningar och hot på arbetsplatsen. Företaget har troligtvis även någon form av policy som tydliggör att diverse kränkningar på arbetsplatsen är förbjudet.

Det sagda innebär att din chef absolut inte borde behandla dig negativt om du anmäler en medarbetare för ärekränkning och förtal. Men om du upplever att så ändå skulle vara fallet, rekommenderar jag dig att dokumentera de olika händelserna, exempelvis genom att anteckna ner dem. Detta kan hjälpa dig i en eventuell framtida tvist, vilket förhoppningsvis aldrig blir fallet. Är du medlem i facket rekommenderar jag även att du vänder dig till dem om du känner dig orättvist behandlad på något sätt. Facket har då möjlighet att driva frågan vidare, samtidigt som du får stöd och råd angående olika tillvägagångssätt.

Hoppas svaret var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare