Resa till USA med en dom på ringa narkotikabrott

Hej, är 23år och fick domen ringa narkotikabrott, och en lägre dagsböter som följd. Men vad jag förstått så kommer jag finnas i belastningsregistret i 5år från och med nu. Men jag ska till USA nästa sommar, alltså om typ 1år, kommer jag beviljas resetillstånd eller kommer detta påverka det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansöka om ESTA

Sverige ingår i ett program som kallas för Visa Waiver Program och detta innebär att det är möjligt för svenskar att ansöka om ett ESTA för att åka till USA. När man ansöker om ett ESTA måste man svara på olika frågor. En av dessa frågor rör huruvida man har brutit mot någon lag gällande narkotika. Eftersom du då måste svara ja på denna fråga kan det försvåra hans chanser att beviljas visum.

Ansöka om visum (turistvisum)

Det finns en annan möjlighet att få åka till USA och det är att ansöka om ett turistvisum. Vid ansökan kallas man till en intervju på den amerikanska ambassaden. Under intervjun kommer får man berätta om sitt brott och omständigheterna kring detta. Det görs en individuell bedömning i varje fall för om personen ändå kan anses lämplig att få åka till USA trots dömd för brott eller andra omständigheter som försvårar ansökan om visum.

I ditt fall

En dom för ringa narkotikabrott är inget definitivt hinder mot att resa in i USA, ett visum kan forfarande beviljas. Men det kan i vissa fall försvåra dina möjligheter. Men jag rekommenderar att dig att påbörjar sin visumansökan i god tid, då det kan ta lång tid att få både svar om ett ESTA och ett beviljat turistvisum.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare