Retur vid felaktig vara

Hej!

Vi har beställt en spabad som levererades trasig (sprucken akryl som upptäcktes efter att vi har packat upp av varan). Leverantören lovade att ordna returen men det har inte skett trots att det har nu 10 dagar gått sedan vi anmält att den ska returneras.

Badet står på vår tomt och blockerar vår uppfart, vilket gör att vi inte kan använda vår bil. Samt att badet levererades stående på en pall gör att vi starkare vind utgör fallrisk och direkt fara för både egendom och fastighet.

Vad är skälig tid för leverantören att ordna med en retur? Trots upprepade försökt av oss att få en snabb retur så lovar företaget bara att göra det "så fort som möjligt" men det sker bara inte.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om detta gäller ett internetköp mellan dig som konsument och en butik på internet kan Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen) och Konsumentköplag (1990:932) (KKöpL) vara tillämpliga i detta fall.

I vanliga fall ska konsumenten stå för returfrakten om inte företaget har gått med på något annat, och företaget ska göra detta inom 14 dagar. (2 kap. 13 § distansavtalslagen). Däremot handlar det här om en reklamation snarare än en retur eftersom varan levererats trasig. Om det är fel i varan är det säljaren som ska stå för denna returfrakt (30 § KKöpL). En möjlighet är att tala om för företaget att de behöver ordna med returen snarast möjligt, om inte detta fungerar finns det konsumentvägledning som kan hjälpa dig med vägledning om hur situationen ska lösas, alternativt anmäla ärendet till allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare