Riktlinjer för grovt narkotikabrott

Hejsan, jag undrar om ni vet vad straffskalan är för narkotika brott för de olika drogerna kokain esctasy amfetamin cannabis? vart går gränsen för dem olika för att det ska klassas om grovt? har sökt på google ett par h nu men allt i förgäves, står olika mängd vart man än läser. Förstår att allt speglar in om det är orgainserad brotslighet etc men borde väll finnas en standard tabell för vart gränsesn går?

Har suttit och diskuterat med än vän och vi är lite oense om mängd så vore tacksam för svar!

Tack på förhand, MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det görs alltid en individuell prövning i varje misstänkta narkotikabrott. Det förekommer därför avvikelser från den utgångspunkt som jag kommer redogöra för. Se det därför enbart som riktlinjer i förening med 3 § narkotikastrafflagen. Värdena kommer från samlad rättspraxis.

Cannabis, ca 5 kg

Amfetamin, ca 500 gram

Mefedron och liknande, ca 500 gram

Ecstasy, ca 5 000 tabletter eller 500 gram (5 000 missbruksdoser)

Kokain, ca 100 gram

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare