Ringa narkotikabrott

Skulle en person kunna dömas för ringa narkotikabrott i efterhand enbart baserat på vittnesuppgifter om att personen tagit narkotika vid ett tillfälle flera månader tidigare?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du väder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ringa narkotikabrott har 6 månader i straffskalan (se Narkotikastrafflagen 2 §) så preskriberas brottet efter 2 år, se Brottsbalken 35 kap 1 § . Detta betyder att man kan dömas för brottet om det har begåtts för några månader sedan.

På frågan om man kan dömas för ringa narkotikabrott endast baserat på vittnesuppgifter så är svaret att det kan man, förutsatt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att brottet är begånget. Här är det viktigt att komma ihåg att detta är ett mycket högt ställt beviskrav för åklagaren, vilket betyder att det inte är så sannolikt att en åklagare skulle väcka åtal för ringa narkotikabrott om det inte finns mer bevisning än vittnen. Skulle åtal väckas så är det dessutom svårt för åklagaren att visa att brottet är ställt utom allt rimligt tvivel om det inte finns mer bevisning än vittnen.

Sammantaget är min generella bedömning att det går att bli dömd för ringa narkotikabrott som är begånget för några månader sedan trott att bevisningen bara består av vittnesuppgifter. Men att det skulle ske i praktiken är osannolikt med tanke på bevisläget.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare