Ringa stöld om man missat betala för vara i självscanningen?

Hej! Jag är en kvinna på 45 år I vår affär så har dom självscanning, vilket jaf använde senast jag var där. Jag scannade alla varor,( trodde jag)när jag kom på att jag skulle ha en påse. Nöjd o glad, gick jag ut från scanningen, när en personal ville se i min kasse. Då slog det mig, jag hade missat att scanna ett wienerbröd som kostade 11 kr. Personalen ringde polisen och hela faderullan, för 11 kr! Jag sa att jag givetvis kunde betala, och visade personal o polisen en femtio kronor.. Vad blir det av det här???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till brottsbalken (BrB).

Att inte betala för en vara i självscanning kan utgöra stöld

Eftersom du hade lämnat självscanningen utan att betala för wienerbrödet så kan brottet stöld bli aktuellt (8 kap. 1 § BrB). Men med tanke på värdet på wienerbrödet så räknas det som ringa stöld (8 kap. 2 § BrB). Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i högst 6 månader. För att kunna dömas för ringa stöld krävs uppsåt, det vill säga att man har haft avsikt att stjäla varan. Jag tolkar din fråga som att det snarare rört sig om ett misstag än att du har haft avsikt att stjäla wienerbrödet och därmed är inte förutsättningarna för ringa stöld uppfyllt. Det innebär att du inte har begått ett brott i lagens mening.

Vad händer nu?

Enligt min bedömning är det osannolikt att något åtal väcks. Åklagaren skulle i så fall behöva bevisa "bortom rimligt tvivel" att du hade uppsåt att stjäla wienerbrödet. Det borde vara ganska svårt eftersom det är lätt hänt att man missar att scanna en vara i självscanningen. Därför tror jag inte att du behöver oroa dig för att det kommer bli något mer av detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare