Riskerar jag ökade kostnader om krav på betalning tas till domstol?

Hej,

Jag fick ett brev av advokatbyrån Ramberg där det står att mitt internetabonnemang har använts för olovlig fildelning av upphovsrättsligt skyddade verk. De vill ha ett belopp upp mot 40.000 kr.

Så som jag har förstått det ska jag inte kontakta Ramberg eller betala något. Om de tar ärendet till inkasso så ska jag bestrida betalningskravet. Om detta nu skulle tas till domstol, kommer det innebära ökade kostnader för mig om domstolen beslutar att jag ska betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den förlorande parten i en rättegång ska i regel ersätta motpartens rättegångskostnader

Den part som förlorar ett mål i en rättegång ska i regel ersätta motpartens rättegångskostnader. (18 kap. 1 § Rättegångsbalken). I dessa kostnader ingår främst motpartens ombudskostnader, exempelvis de kostnader motparten haft för att anlita en advokat. Exakt hur mycket av rättegångskostnaderna en part som förlorat får betala avgörs dock av hur mycket av målet parten anses ha förlorat. Vinner en part allt den krävt i en rättegång kommer motparten i regel få betala hela partens rättegångskostnader. Anser domstolen att båda parter vunnit och förlorat lika mycket kommer parterna istället få stå för sina egna rättegångskostnader. Så kan det exempelvis vara om domstolen anser att du bara ska betala en viss del av det du krävts på. Det kan till och med vara så att motparten istället får betala en del av dina rättegångskostnader, om domstolen anser att du vunnit mer av målet än motparten. Så kan det exempelvis vara om domstolen endast anser att du ska betala en ytterst liten del av vad du krävdes på.

Som svar på din fråga: Skulle frågan om betalningen tas upp till domstol och du där förlorar hela beloppet som motparten kräver dig på finns det en stor risk att du både får betala det som motparten krävt av dig och dessutom motpartens rättegångskostnader. Det kan alltså bli kostsamt.

Något kort om det kravbrev du fått utskickat till dig

Avslutningsvis vill jag dock belysa att när SVT:s Uppdrag Granskning i maj 2018 undersökte de kravbrev som skickats ut från advokatbyrån Ramberg hade advokatbyrån faktiskt inte drivit något ärende till domstol. Advokatbyrån är en av några byråer som skickar ut massvis med kravbrev till privatpersoner men risken att faktiskt hamna i domstol om man inte betalar verkar i alla fall när SVT granskade kravbreven ha varit låg. (Se artikeln här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare