S k tillägg i en fastighetspantsrätt

Hej! Håller på att läsa om panträtt i fast egendom, och stötte på begreppet "tillägg" vid eventuell utmätning. Enligt boken består detta tillägg av två delar; Det fasta tillägget och det löpande tillägget. Skulle ni kunna förklara skillnaden mellan dessa två, samt deras syften. Samt 6:3 JB:s innebörd. Dessutom nämner boken också att "Överstiger borgenärens fordran detta belopp (Hela summan: pantbrevet + tillägget) är denna del av fordran oprioriterad i förhållande till andra borgenärers fordringar". Detta tolkar jag, lekman som jag är, som att borgenärens fordran blir oprioriterad om dennes fordran överstiger pantbrevet + tillägget. Beklagar för en flummigt ställd fråga. Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

6 kap. 3 § jordabalken är i sanningen en krånglig paragraf att fullkomligt greppa. Jag kan inte garantera att jag är mer pedagogisk än författaren till boken du läst, men jag ska göra mitt bästa.

Att begagna tilläggen blir aktuellt i de fall fastighetsutmätningen inte täcker den fordring fastighetspanten avser säkra. Exempelvis om jag är skyldig dig 100, och har pantsatt en inteckning värd 80, kommer inte säkerheten täcka hela skulden, utan lämna 20 i oprioriterad fordran. Med stöd av det stora tillägget kan du kräva att utfå ytterligare femton procent, totalt 92.

Det lilla tillägget å andra sidan beräknas enligt följande:

Referensräntan (per dagens datum uppgår den till minus .5 procentenheter)

PLUS

Fyra procentenheter

MULTIPLICERAT MED

Den i år beräknade tid som hinner förflyta mellan utmätning och medelsfördelning (det dröjer vanligen sex månader, dvs. .5 år)

Ekvationen blir: -.5 + 4 x ½ = 1.75'.

Inteckningen uppgick till 80 men med hjälp av det stora tillägget utfår du 92 och med hjälp av det lilla tillägget utfår du 93.4. Återstoden blir en oprioriterad fordran om 6.6.

Det huvudsakliga syftet med tilläggen är troligen att bankerna kan ta emot pantbrev som s a s följer fordringens belopp. Biförpliktelser såsom ränta, indrivningskostnader och ersättning vid förtida lösen, täcks i de flesta fall, förutsatt att köpeskillingen för fastigheten är tillräcklig - såklart. Utan tilläggen skulle kreditgivarna behöva försäkra sina krav på biförpliktelser genom att begära pantbrev till högre belopp än kapitalfordringen. Det skulle både vara ansträngande att förklara och leda till fler ägarhypotek i de fall gäldenärerna sköter betalningarna.

Om du har följdfrågor kan du höra av dig till elias.olsson@lawline.se!

Vänligen,

Elias OlssonRådgivare