Säga upp anställd innan tjänsten påbörjats?

Hej.

Om vi vill avsluta en anställd innan denna har påbörjat sin tjänst. Gäller uppsägningstiden från den dag vi säger upp avtalet eller från den dag personen skulle börjat jobba hos oss?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom avtalsrätten finns det en grundläggande princip att avtal ska hållas. Ingångna anställningsavtal är alltså bindande, även om inte själva anställningen trätt i kraft och arbetsgivaren har då i alla fall rätt att arbeta kvar uppsägningstiden ut.

Rör det sig däremot om en provanställning har både arbetsgivare och arbetstagare rätt att säga upp avtalet när som helst utan att det krävs särskild anledning. Däremot måste den provanställda underrättas minst två veckor i förväg (se 31 § lagen om anställningsskydd).

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare