Säga upp anställningsavtal (sommarjobb)

JAG HAR SKRIVIT PÅ EN VISSTIDSANSTÄLLNING VID BEHOV MED BARA ENDAST STARTDATUM, kan jag säga upp det? Jag har även godkänt ett sommaravtal muntligt, kan jag bryta det innan anställningen börjar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag uppfattar din fråga som att du undrar om du kan frånträda dina anställningsavtal samt om det är möjligt att säga upp sig från en anställning som inte ännu påbörjats.

Anställningsavtal

En grundprincip för alla avtal är principen om att avtal ska hållas. Formen för avtalet (alltså huruvida det slutits muntligen eller skriftligen) påverkar inte detta. När man tackat ja till en anställning och/eller skrivit på ett anställningsavtal blir man bunden av avtalet. Således blir du bunden av avtalet redan innan du faktiskt påbörjat din anställning.

Uppsägning

Du undrar huruvida du kan säga upp dig från anställningarna. Svaret på den frågan är givetvis ja, du kan säga upp dig. Eftersom du är bunden av avtalen kommer du dock sannolikt behöva arbeta uppsägningstiden ut. Skulle du inte göra det finns det risk att du blir skadeståndsskyldig på grund av avtalsbrott.

Det kan inte nog understrykas att man bör vara noggrann med vilka avtal man ingår. Att säga upp sig innan man ens påbörjat en anställning uppskattas gissningsvis inte av en arbetsgivare som lagt ned tid och resurser på rekrytering. Jag rekommenderar att du kontaktar arbetsgivaren gällande sommarjobbet och förklarar din situation - det går kanske att lösa på ett sätt som funkar för båda parter!

Sammanfattning

Du kan säga upp dig från båda anställningarna, men det finns risk att du kommer att behöva arbeta uppsägningstiden ut och att du i annat fall blir skadeståndsskyldig.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare