FrågaFAMILJERÄTTGod man27/01/2020

Säga upp godmanskap

Hej! Har god man sedan 2002. Jag känner idag att jag skulle klara att ha hand om min egen ekonomi. Hur går jag tillväga om jag skulle vilja säga upp min god man? Hälsningar Märtha Theodorsson

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Ett godmanskap ska upphöra när det inte längre behövs (11 kap. 19 § föräldrabalk). Ett sådant beslut fattas av rätten eller av överförmyndaren beroende på av vilken anledning personen i fråga har en god man (11 kap. 19 a §, 19 b § föräldrabalk). En person som är satt under förvaltarskap kan själv skicka in ansökan om att förvaltarskapet ska upphöra (11 kap. 21 § föräldrabalk)

Eftersom jag inte vet av vilket skäl du har haft en god man råder jag dig att vända dig till överförmyndaren i den kommun du bor så kan de berätta för dig om du ska skicka ansökan till tingsrätten eller till överförmyndaren.

Lawline RådgivareRådgivare